1996 Studebakerträff i Motala

Fredag em., kväll dag 1
Kom till Motala i min gamla Volvo då Studebakern stod i garaget som en byggsats utan kartong och bruksanvisning. Det var halv mulet väder med små solglimtar och humöret på topp.
Det var inga problem att hitta då Bosse skickade med en mycket magnifik karta med vägvisning till Varamon.
Träffade Bosse vid Z-parken där han inkvarterade husvagns folket. Vi hejade o pratade lite, Bosse visade sedan oss andra till våra inkvarteringar.

Motala 8.jpg

Motala 2.jpg

Publiken samlas

Motala 3.jpg

På fredags kvällen var det samling vid restaurang STUGAN. När jag kom dit var det en härligt uppsluppen go stämning , för Anders Berglund var där o spisade svängig 50-tals rock för oss i ett rasande tempo. Rest. STUGAN hade god mat och öl med tyngd punkt på det sist nämnda. När vi satt där kom flera senkomna studebakers bla Lennart Hopstadius i sin Scout, Glen Blom kom med sin Starlight -54 på transport kärra.
Vi var många och kvällen lång, uppbrott vid ca 01.00 – 02.00 tiden och vandring till dom olika inkvarteringarna.

Motala 5.jpg

Jan Lundins 57:a Golden Hawk

Lördag dag 2

På lördags morgonen åkte Lennart Hopstadius, Peter Berntsson och jag in i Motala för frukost. Vädret var uselt , det regnade!!

Nu var det bara att be till högre makter att det skulle sluta. Och klarna upp. Morgonen fick i alla fall en bra början, att få vakna till sans i en Studerbaker Avanti med kraftfull sång från V8:an är inte det sämsta. Vi hittade ett fik som var öppet och det blev kaffe och en smörgås, mumsigt. Tillbaks till parken för samling och uppställning av bilar. Nu kom det ytligare ett gäng bilar så till slut ca 25 st. Nu blev det full fart på snacket, fotograferingen och självklart var det en reporter där som skrev om träffen.  Det blev lunch och den intogs vid Folketshus servering. Av resa och ett uppvisnings varv i parken till många uppskattande blickar. Nu bar det i väg på en utflykt på småvägar till Vadstena. Vi stannade vid slottet på en parkering mot den smalspåriga järnvägen. Den som vill kunde strosa, fika, äta glass eller bara ta skydd från regn skurarna som kom i mellan åt.

Tillbaka i Motala och nu till motormuseumet som inte bara innehöll bilar.  Här fans självklart en massa radioapparater, kul med tanke på “Stockholm-Motala” och dom första sändningarna. Men det fans mer saker bla en utställning med motorcyklar och dessa fantastiska förare. Besöket avslutades med en gemytlig kaffe stund på verandan vid motormuseet. Nu hade Motalaborna fått en ordentlig dos av Studebakers och för oss en  händelserik dag, men slut var det inte än.

no images were found

Dag 3 Söndag

Lika snygga som fenorna är frontarna.

Gunnar Skohagens 56:a Power Hawk

no images were found

Ulf inlunds 53:a Champion

Söndags morgonen var det frukost, eftersnack för dom som ville . Därefter var det uppbrott och tack o adjö till en trevlig helg.  Som sammanfattning vilja bara buga, bocka och tacka Bosse med fru för en  magnifik helg i Studebakers tecken.  Till detta ska även en eloge för det fina reportaget i Vadstena tidning och att vi fick ett varsitt exemplar av tidningen.  Ja, jag tror mej kunna säga att vi alla som var med, tycker att detta var en  mycket lyckad tillställning.