Svar till: G:a reg-nr

Hem Forum Svar till: G:a reg-nr

#17771
BengtEBengt
Gäst

Hej,

Jag vet inte riktigt vad du tänker på för artikel, men att få fram uppgifter om gamla bilar om man har ett gammalt regnummer från tiden när vid hade länsbokstäver är lätt.

Har man uppgift om registreringsnummer, märke och ev årsmodell och ungefärlig tid när bilen hade registreringsnumret kan man beställa kopior av registerkorten på riksarkivet.se under rubriken”Beställ uppgifter och kopior” på förstasidan. Klicka på “Se alla beställningsformulär” och sedan ”Samtliga beställningsformulär” och därefter ”Fordonsuppgifter år cirka 1907–1972” under Fordon.

Sedan får man fylla i ett formulär. Det står att man tar ut en forskningsavgift på 225 kr per 15 minuter söktid för arkivet, men det är bara om arkivet har svårt att hitta registerkortet du vill ha kopior av. Och jag har aldrig råkat ut för det under alla de tillfällen jag har beställt registerkopior.

Grundavgiften är 4 kr per kopia och varje kort omfattar minst två sidor så kostnaden landar normalt på 8 kr.

I de flesta fall får man kopiorna levererade via e-post eller en nedladdningslänk. Annars kommer de i pappersform..

Om ett fordon flyttats från ett län till ett annat anges det tidigare registreringsnumret på den nya handlingen och på den gamla handlingen anges det nya numret. På så vis kan man stegvis kartlägga ett fordons historia.

Regkorten från några få län, t ex Göteborgs och Bohus län och Kalmar (tror jag) finns inte på landsarkiven utan de ligger kvar på länsstyrelserna och då får man ringa dit istället.