Postwar

Studebakers produktion mellan årsmodell 1947 och 1966

  • Post war Studebakers

Norsk såld. Den har rullat i Oslo første gang på A-17630 19-09-47. Den ble solgt til Halden 19-06-57, fikk nr. B-15582. Jeg ble tippset om en Studebaker som sto på nedlagt skrot , den så dårlig ut den har stått ute i skogen siden 1969 til jeg kjøpte Stud. i 1991. Den kjørklar 05-04-04

Svensksåld, bilen var inom samma familj tills 1998.

US import -> Sverige, sedan -> Norge

Detta exemplar tillverkat juli 1948 tillhör den tidiga produktionen av 49-års modell somdelar en del gemensamma komponenter som M5-serien som upphörde from 1948 års modell. USA import juli-07. Köpt på eBay, fraktkostnaden var högre än inköps priset.

Importert fra Brooklyn, N.Y. og registrert første gang i Oslo 8/3 1955 på min far, og har siden vært i familien. Har Passenger Vehicle Registration fra Brooklyn og Norsk Vognkort fra 1955. Min bruksbil fra 1963 til 1971. Parkert i garasje til 2004, da opplivningen startet. I 1965 ble motor overhalt. I 1968 omlakkert (org. grønn), og trukket om seter og tak innvendig.

Importerad från USA sept.-13 i “Nice driver”-skick

Bilen tillhörde från början Norska ambassaden i Stockholm. Efter många mellanhänder hamnade den i Stöde. I början av 60-talet ställdes den ut i skogen, den var då i mycket dåligt skick. 1976 inköptes den av nuvarande ägrare.

Import från Arizona -02 från ett Bilmuseum

Importerad från Nebraska USA 2007. Options : Backljus, blinkers!! Spolning vindruta, elektriska torkare.

Svensksåld. Gick i Örebro som ny, inköpt 1980 i Vessigebro

Champion ombyggd till Hawk och sedan ombyggd till Commander

Bilen är importerad från Florida, USA 2004 där den ingick i en privat samling.

Såld ny i Schweiz av Binelli & Ehrsam i Zürich och hamnade senare i Österrike.Jag importerade den därifrån som ett barnfind i mycket bra skick 2012. Varsamt renoverad.

Tillverkad vid Studebakers fabrik i Hamilton, ONT. Kanada. Troligen svensksåld, eftersom många var kanadabyggda vid den tiden.

Svensksåld i Uppsala, förste ägare var grönsakshandlare Göte Johansson. I slutet av 50-talet såldes den vidare och bytte ägare några gånger. I början av 80 talet ställdes den av för renovering och återregistrerades 1994. År 2000 köptes den av nuvarande ägare, som sedan har fortsatt med rullande renovering.

Bilen inköptes på KVD auktion 2010. Göran Karlsson hade ägt bilen, men den var aldrig körd på svenska vägar förut, den hade stått stilla i 20 år på hans lager (museum). Bilen har rullat ca 7000 mil, besiktigads 2015 gick i genom utan anmärkning helt otroligt när den stått stilla så länge. Taket var intryckt vid köpet men är riktat och rutan bytt.

Josephine e Belgien-byggd & levde där fram till 80-talets mitt. Bes & så'nt se'n 2015, bruxbil som aldrig raggats i men har customfront & ruggig sprayburxlack... -89 MoPar 318, A500låda & 8,1/4 & LPG(!

ULTRA VISTA modell under renovering

Såldes ny av Scanauto i Malmö som M73913, till Herr-Centrum vid ”Triangeln” i Malmö. Näste ägare blev Kol- & Vedhandlare Arthur Åhlin, som ägde den i många år, innan den började vandra bland ungdomar. Min far köpte den 1979 och renoverade en hel del på den. Han sålde den 2005 och hade sedan några ytterligare ägare, innan jag köpte tillbaka den 2020.

Svensksåld, första ägaren Sven Graveleij körde 1600 mil till 1967 då bilen ställdes av efter högertfrafiks omläggningen. Efter några ägare till och vila på Motala Motormuseum övertog Weine bilen 1996.

Svensksåld april-56 av AB Lindals & CO i Göteborg. Bilen har brukats i Göteborg till 1985. Då bilen köptes av Ali Drimmer som påbörjade renoveringen, bilen plockades ner i delar och totalrenoverades, 1998 blev den färdig. 2019 köpte nuvarande ägare bilen.

Svensk såld av Gästvagn i Stockholm den 30:e maj 1956 till Einar Nilsson i Uppsala. Bilen kördes till 1966 och ställdes sedan undan. Efter ett antal ägarbyten såldes den i delar till nuvarande ägare 2002. Ett års jobb gjorde att den var klar i trafik 2003.

Tillverkad den 19 januari 1956. Såld 1956 till läkare Stig Ohlsson Göteborg

Förste ägeren köpte bilen 1957 i Detroit. Har användts som bruksbil tills januari 2008, lite körd senaste åren. Köptes av 2:e ägaren 2009. Nuvarande ägare köpte bilen 2013.

USA import – 99. Har stått oanvänd i USA sedan 70-talet.

Importerad från USA 1981 av Helgo Wiberg. Såld till nuvarande ägare 1993.

Importerad från Long Island, New York sommaren 2014

Tillverkad 26 Nov. 1956. Såld ny i Stockholm -56, avställd -68, då motor och bil gick skilda vägar. Del renoverad i Mantorp (rostlagad) och ytterligare arbete -77 då den köptes av Roland Jacobsson i Göteborg som fick halva bilen stulen (!!!) från lack -verkstan. De flesta delarna och motorn återfunna.

Tillverkad 15:e juni 1957. Renoverad ”Frame off” 2003-2005 till original. USA-bil (Texas 1957-2005). Såld till Schweizisk finansman/bilsamlare 2005. Körd 411 mil. Till Sverige 2013 via Belgien.

Bilen är svensksåld och gått på västkusten den första tiden. Nuvarande ägare köpte bilen i Bjärnum 1999 och genomförde en omfattande renovering fram till maj 2002.

Svensksåld, gammalt reg.nr: O24365. Bilen köptes sommaren 1994 i Sunne, Värmland

Modell: 57B-K3-4540 , Motor: V8- 259 cui , Växellåda: Flightomatic , Övrigt: Canada byggd, 1 av 96 exemplar med V8 av totalt 368 tillverkade. Historia: Exporterad till Schweiz -57, såld till Holland -02 där bilen renoverades. Köptes till Sverige okt-03

Usa import 2010 från Illinois. Säljarens pappa köpte den 1965 och körde till -69 då den parkerades inomhus och såldes1983. Pappan köpte tillbaks den1994 och renoverade den mellan 1995 – 99 efter -99 har den inte gått mer än 500 miles. 2000-2001 var den licensed för lokal shows,parades,etc

Köptes på eBay i Januari 2007 förhållandevis komplett. Bucklig här och där, med ytterst lite rost. Ej körbar.

Bilen har haft många ägare i Stockholms trakten. Köpt i Skutskär av nuvarande ägare som sönderplockat vrak, men med alla delar kvar + lite till

Kom till Danmark för bilutställningen i Forum, Köpenhamn 1959. Har alltid varit danskregisterad. Deltog 1959 i Monte Carlorallyt med start i Stockholm.

Svensk såld till entrpenör Johan Ragnvald Nordin i mars 1959. Efter ett antal ägare avregistrerad 1967. Köpt av nuvarande ägare 2007. Efter lite småfixande var bilen körklar augusti 2008.

Tillverkades 29 april 1959. Levererades till Sundsvall den 5/6 1959. Roland Edström förste ägaren köpte bilen den 21/7 1959, hade sedan ett antal ägare. Blev avställd 1968 och då i mycket dåligt skick. Erik Magnusson köpte bilen 1990 och blev klar med renoveringen 1998. Sålde sedan vidare den 2003 till nuvarande ägare.

Denna ”fenlösa” hök påstås vara byggd i Belgien utan fenor, men fakta säger att den skeppades, sammansatt till Tyskland från USA. Där har någon inte tyckt om fenorna. I Sverige har den haft flera ägare inom klubben Jag köpte den 2018.

Florida import 2004. Äldre Renovering/Lackering. Originalskick. Options : Push Buttom AM-Radio. Sliding rear window. Rear bumper. Oil filter. Ägt den sedan Juni 2006

Tillverkades 17 februari 1960 i Ontario Kanada. Såld ny i Malmö av Scanauto med reg.nr M32886

Kom til Norge i 2003, men ble ikke registrert før i 2011. Ble satt bort i 2012 og har stått frem til nå. Blir etter planen nyregistrert på nytt reg.nr i løpet av året (2021).

Svensk såld i Kristianstad

Bilen är Svensk såld i orenoverat originalskick, inköpt ny i Malmö av förste ägaren. Björn är andre ägare av bilen.

Solgt ny i Norge. Restaurert på 90-talet

Svensksåld. Options : Full dash, 4BBL, PS, PB, WWW, AM-radio with internalcontrolled antenna

USA import till Norge februari -98, körklar juni -98. Options : Full dash, Hill Holder; PS(servostyrning), AC

Tillverkad 29:e Maj 1962. Svensk såld och gått på västkusten den första tiden. Nuvarande ägare köpte bilen i Mariestad 1976 och genomförde en omfattande renovering fram till 1980.

USA import som flyttgods 1979 av dåvarande ägare. 1989 köptes den av nuvarande ägare. Är helt oskruvad och rullat drygt 9000 mil

USA import 2005. Options : Radio, el-antenn.

Tillverkad 4:e april 1963. Importert ny til Malmø i 1963, forøvrig den eneste R2 solgt ny i Sverige.Tatt inn til Norge som flyttegods av Kari Marrti Passma i 1983 hadde da Sv. reg.nummer FFX 474. Tidligere kjent eier Irja Molis från Norsborg (1976) føre dette ingen kjente eiere.

Levererad ny till Al Taafe Studebaker i Girard, Ohio. Ettantal ägere senare gjorde Robert Peterson (Californien) en tripp till Bonneville 2009 där Avantin fick sträcka ut på saltet, innan han sålde den till Micke Bostedt som importerade den till Sverige. Vi tog över bilen i slutet av sommaren 2013.

Bilen är svensk såld och har haft många ägare. Färgen var som ny troligen grönmetallic.

Importerad från Califonien 2006.

USA import 2005. Bilen har bara haft 2 ägare innan den importerades från USA.

Köpt på blocket dec 2013, importerad från Florida 2013 i “Orenoverat” bruksskick omlackad. Genomgår nu renovering till originalskick.

Registrerad 2 dec-63. Såld till revisor Arthur Edgar Rask i Göteborg. Han behöll den till den sept.-76 Bilen hamnade sedan i Stockholmstrakten, men är nu hemma i Göteborg igen.

64V-K6 1964 Gran Turismo Hawk , Motor: V8-289 cui , Växellåda: 4vxl BW T10 , Options: Discbrakes, PB, PS . Övrigt: Av 1772 tillverkade bilar är detta enda exemplaret av som var avsett för Sverige

Svensksåld första registrering 26/7-65. Kommer inte att bli original renovering.